Stabiele groei nieuwe gTLD’s

De eerste nieuwe gTLD’s zijn nu enkele maanden actief en wij zijn net als andere hostingproviders benieuwd naar de groei hiervan in Nederland. Ook de reactie van onze klanten op de nieuwe mogelijkheden vinden wij van belang. Is het door media-aandacht bij de eerste lancering eenmalige aandacht geweest en neemt de interesse in de loop der maanden af? Nu we vijf maanden verder zijn konden we dit goed bekijken en deden we een onderzoek.

Stabiel

De stabiele groei van de nieuwe extensies is in de uitkomsten van het onderzoek het meest opgevallen. De afgelopen maanden heeft de Nederlandse groei geen pieken of dalen laten zien. Verder viel op dat de twee meest populaire extensies, .xyz en .berlin, wereldwijd een heel stevige groei hebben laten zien. Opvallend daarbij was dat deze groei min of meer gekocht is, door het gratis weggeven van de domeinen. Een tactiek die zich moet bewijzen in het komende jaar.

Relevantie

Persoonlijk zie ik de nieuwe gTLD’s als een aanwinst voor de hostingbranche. Er is meer keuze voor de klant die ook weer actief op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden. Toch zullen veel extensies weinig toegevoegde waarde bieden voor de massa, omdat ze te specifiek zijn. Daartegenover komen er ook extensies uit die bijna een must-have zijn om te hebben. Denk aan .shop voor webwinkels of .blog voor bedrijven of particulieren die, zoals de extensie al doet vermoeden, een blog bijhouden.

Hoofddomein of redirect?

Het effect op het internet of de registrarbranche is lastig in te schatten. Ik verwacht dat registrars die de nieuwe extensies aanbieden en actief promoten hier zeker de vruchten van gaan plukken. De vraag blijft of de domeinnaam als hoofddomein ingezet gaat worden of dat er een redirect naar de vertrouwde .nl of .com extensie ingesteld zal worden.

Kansen

Als hoster zou je altijd open moeten staan voor nieuwe kansen. Niet dat je als hoster all-in moet gaan op de nieuwe extensies, maar het aanbieden van de extensies doet geen kwaad aan de standaard dienstverlening. Het meedoen aan een sunrise fase of de early-access-pricing is niet voor iedere hoster te doen, daar hebben we bij Argeweb ook aardig wat tijd in gestoken om dit gemakkelijk te maken voor klanten. Maar de general availability fase kan een hoster niet veel tijd kosten en alleen maar extra opleveren. Mijn boodschap daarbij: doe het wel goed en volledig of doe het niet, want het is geen business die je er even bijdoet.

Over Tom van Leeuwen

Tom van Leeuwen is manager marketing en communicatie bij Argeweb.

Laatste artikelen