Waarvoor staat de S in XaaS?

De S in XaaS staat zoals bekend voor Service. De cloudlagen waarop dit van toepassing is kent inmiddels wel iedereen. Het aantal diensten waarop het van toepassing is neemt ook toe, al lijkt het tempo niet zo hoog als wel voor mogelijk werd gehouden. Niemand vraagt zich zo te zien nog af of de betekenis van Service wel klopt.

Service is niet Dienst

We noemen het aanbieden van infrastructuur of software “uit de cloud” heel vaak een service. Dat is het Amerikaanse begrip. De Nederlandse vertaling daarvan zou moeten zijn Dienst. Ook die term komen we vaker voor. Er schuilt echter een klein en best wel lastig addertje onder het gras. De Nederlandse betekenis van het woord Service is niet gelijk aan Dienst. Je moet eens opletten hoe vaak we die twee vaak door elkaar halen en als gelijkwaardig beschouwen – op de verkeerde momenten wel te verstaan.

Tot op heden struikelt daar ook bijna niemand over. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. Met de komst (wanneer is onbekend) van XaaS – dus het echte “Alles als een Dienst” gaan we een volgende abstractie van IT krijgen. Die abstractie leidt tot meer flexibiliteit en dergelijke en dat noemen we de stereotype cloud eigenschappen. De meesten van ons zullen zonder er bij stilstaan het ook een Service noemen: “ik bied mijn klanten “Alles als een Service” aan”.

Ratio en Emotie

Daar loert het gevaar, want we verschuiven daarmee de betekenis van het woord Service. Service heeft in het Nederlands ook betrekking op klantondersteuning, bereikbaarheid van de leverancier en gewoon een mens aan de lijn kunnen krijgen in plaats van een abstract ticketsysteem. Dat zijn begrippen die een hoop te maken hebben met kwaliteit en daarmee rationeel zijn. De begrippen linken nadrukkelijk ook naar iets emotioneels, namelijk communicatie.

Het steeds meer vervangen van concrete, tastbare producten vervangen voor services uit de cloud lijkt een onvermijdelijk ontwikkeling. Een waar overigens ook weinig mis mee is. Laten we er wel voor waken dat die niet gelijk opgaat met het minder menselijk maken van de echte service die een leverancier zijn klanten aanbiedt.

Of om het simpel te houden: wat je ook aanbiedt, hoe zorgeloos en makkelijk dat ook mag zijn in het gebruik – dat is echt iets heel anders dan klantondersteuning waar de mens centraal staat.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen