Advertorial – René van der Vlugt: ‘Office 365 is slechts een eerste stap’

CCE-banner-ALLES-IS-MOGELIJK-336-x-280-px“De transitie naar de cloud is aan het accelereren”, zo stelt René van der Vlugt, bij Microsoft Nederland Business Group Lead van de Microsoft Office Division (MOD). Met name de verkoop van Office 365 ondervindt volgens Van der Vlugt momenteel een ‘enorme boost’. “Maar Office 365 is slechts een eerste stap. Zeker in het mkb liggen er nog enorme kansen als je als partner ook de stap maakt naar bijvoorbeeld Microsoft Dynamics CRM Online en SharePoint Online.”

De oproep van Van der Vlugt aan de partners van Microsoft is duidelijk: “Omarm de cloud nu! Kijk naar je klanten. Kun je dan met droge ogen beweren dat die nog geen gebruikmaken van clouddiensten? Het gebruik van de cloud neemt momenteel een enorme vlucht. Als je nu niet op deze ontwikkeling anticipeert, mis je de boot en daarmee een enorme business opportunity.”

Het omarmen van de cloud zal in veel gevallen niet zonder slag of stoot gaan, zo onderkent ook Van der Vlugt. “Je moet de transitie maken naar een geheel ander businessmodel.” Waar voorheen de nadruk lag op het verkopen van licenties en eventuele renewals, komt in de cloud veel meer de nadruk te liggen op de dienstverlening die je als partner levert tijdens de abonnementsperiode. “De kracht van de partner is het snel kunnen uitrollen van een clouddienst en daarna het stimuleren van het gebruik van die clouddienst. De focus verschuift van IT naar de gebruiker.”

Vervolgstappen
Uiteraard is de oproep van Van der Vlugt niet aan alle partners gericht; een deel van de partners – zowel traditionele als born in the cloud-partners – heeft de transitie richting cloud al lang gemaakt. “De verkoop van Office 365 heeft een enorme boost gekregen sinds we dit online pakket via het standaard open kanaal aanbieden”, zo signaleert Van der Vlugt. “Maar het aanbieden van Office 365 is slechts een eerste stap.”

Een volgende stap is volgens Van der Vlugt dat partners ‘opschalen’, niet alleen door het binden van meer klanten aan het Office 365-platform, maar ook door het verkopen van online diensten die nauw integreren met Office 365. Voorbeelden daarvan zijn Microsoft Dynamics CRM Online en SharePoint Online. “Om de verkoop van deze clouddiensten aantrekkelijk te maken, werken we onder andere aan een transparante integratie tussen deze diensten en aan aantrekkelijke incentive-modellen”, aldus Van der Vlugt.

Cross-sell
Tijdens het Copaco Cloud Event dat op 8 oktober plaatsvindt in CineMec Ede zal Microsoft tijdens een break-outsessie uitgebreid stilstaan bij wat het noemt ‘de cross-sell van Office 365 naar CRM Online’ en hoe die cross-sell mogelijk te maken. “Wij stoppen al onze marketing efforts in de cloud en bieden partners onder andere veel trainingsmateriaal om de businesstransformatie die partners moeten ondergaan mogelijk te maken”, aldus Van der Vlugt. “Partners kunnen op een ongoing basis rekenen op ondersteuning vanuit zowel Microsoft als Copaco.”

René van der Vlugt is bij Microsoft Nederland Business Group Lead MOD en een van de sprekers op het Copaco Cloud Event dat op 8 oktober in Ede wordt gehouden.

Over Redactie ISP Today

ISP Today is het Nederlandstalige platform voor de Internet Service Providers in Nederland. We presenteren nieuws van redactionele kwaliteit met relevantie voor de Nederlandse ISP community. Internet Service Providers en met name de mensen daarachter staan centraal op ISP Today.

Laatste artikelen